Muskelvärk "fördröjdmuskel värk"

Aaaaahhh! Jag har den sjukaste träningsverken någonsin sen gårdagens Body Pump. Helt galen. Kan inte ens gå ner för en trappa utan att jämra mig.

Om ni någon gång har haft en jobbig tanke som "Vad är egentligen träningsverk så kan jag förklara det för er nu. Men hjälp av egna erfarenheter och min katt, Nils Batman:

Fördröjd muskelvärk beror på förändringar på fibrillerna efter utförd fysisk aktivitet. Dessa anpassar sig genom att lägga till gamla sarkomerer vid fibrillernas Z-band (den punkt i fibrillerna där sarkomen kopplas samman). Det vill säga att muskeln förbereder sig på ytterligare påfrestning vilket även medför att ytterligare träning då muskelvärk har inträffat inte orsakar någon skada.

Men även om jag är handikappad så är jag nu hemma från dubbelträningar. Jobbigt som bara den, men endå riktigt värt det!

Red barbacka på Bonita på ridningen, hon var helt underbar. Vekligen jättefin form bitvis och jobbade på bra. Hade helt fel uppfattning om den hästen. Inte så konstigt när jag var tolv år och livrädd sist vi dejtade.
Innebandyträningen bestog av skott träning och fys. J-j-j-jobbigt....

Nu sitter jag i soffan nyduschad och ser på filip och fredrik. Bästa filip och fredrik! Nu har ni alltså fått reda på vad jag gör och vad en muskelvärk är. Gratulerar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0